Podíl elektromobilů na prodeji aut v Norsku přesáhl 82 procent, vede Tesla
Podíl plně elektrických aut na celkovém prodeji automobilů v Norsku loni dosáhl 82,4 procenta, a zvýšil se tak ze 79,3 procenta v roce předchozím. Oznámil to dnes norský svaz OFV. Žádná jiná země tak vysoký podíl elektromobilů nemá. Třetím rokem tam vede americký výrobce Tesla, a to navzdory trvajícím sporům s vlivnými odbory, uvedla agentura Reuters. Norská vláda začala před lety prodej elektromobilů silně dotovat.
Téměř pět ze šesti nových vozů prodaných loni v Norsku bylo poháněno pouze baterií. Podíl Tesly na celkovém trhu se přitom zvýšil na 20 procent z 12,2 procenta v roce 2022, ukazují údaje o registraci aut.
Norsko je významným producentem ropy. Ve snaze stát se první zemí, která do roku 2025 ukončí prodej aut na benzin a naftu ale vláda osvobozuje plně elektrická vozidla od mnoha daní uvalených na auta, která jezdí na fosilní paliva, ačkoli některé poplatky byly zavedeny teprve loni.
Tesla je klíčovým hráčem na trhu elektromobilů, čím dál více jí ale konkuruje čínská automobilka BYD. Ta loni prodala 3,02 milionu elektrických aut, z toho asi 1,6 milionu plně bateriových a zhruba 1,4 milionu hybridních. Tesla, která vyrábí jen plně bateriové elektromobily, loni zvýšila odbyt o 38 procent na 1,81 milionu elektromobilů. Výrobu zvýšila o 35 procent na 1,85 milionu aut.
Automobilka BYD v prosinci oznámila, že v Maďarsku postaví svůj první evropský závod na osobní auta. Továrna ve městě Szeged (Segedín) podle sdělení automobilky vytvoří tisíce nových pracovních míst.
Tesla čelí v severském regionu odporu odborářů a penzijních fondů, protože odmítá přijmout požadavek švédských mechaniků na kolektivní vyjednávání týkající se mezd a dalších pracovních podmínek. V důsledku toho švédští přístavní dělníci, řidiči kamionů, zaměstnanci pošty, úklidových služeb, elektrikáři a další odmítají poskytovat společnosti Tesla servis. Podporu odborů získali také v Norsku, Dánsku a ve Finsku, kde odboráři pomáhají blokovat dovoz elektromobilů Tesla do Švédska.
Přesto nic nenasvědčuje tomu, že by měl konflikt negativní dopady na prodej vozů Tesla v Norsku, řekla šéfka norské asociace pro elektromobilitu Christina Buová. "Nevidíme žádné signály, které by tomu nasvědčovaly," řekla agentuře Reuters.
Největšími značkami podle tržního podílu po Tesle byly Toyota s 12,4 procenta, zatímco o rok dříve měla tato japonská značka osm procent. Třetí byl s podílem 10,8 procenta Volkswagen, který si ale pohoršil, protože o rok dříve měl 11,6 procenta trhu.
Tesla Model Y, což je crossover SUV střední velikosti, který se v Norsku prodává od 452.000 norských korun (989.000 Kč), byl opět nejoblíbenějším modelem roku. Za ním byl elektromobil ID.4 od Volkswagenu a pak vůz Enyaq od Škody Auto.
Buová řekla, že tržní podíl elektromobilů by letos mohl vzrůst na 95 procent. Cíl 100 procent, který stanovil norský parlament, je plánován hned na příští rok, tedy 2025. "Je to velký skok, ale podobný skok jsme měli už dříve, z roku 2021 na rok 2022, kde jsme zaznamenali nárůst skoro o 15 procentních bodů. Proto si myslím, že to v roce 2024 dokážeme," řekla Buová.
Společnost Moller Mobility Group očekává, že elektromobily získají letos devadesátiprocentní podíl na trhu, takže k dosažení cíle v roce 2025 podle ní zbývá ještě vykonat hodně práce. Moller je největším prodejcem automobilů v Norsku a prodává značky Volkswagen, Audi a Škoda.
V norském hlavním městě Oslo je nyní více než jedna třetina soukromých aut plně elektrických. Buová odhaduje, že do dvou let by mohla tato auta tvořit 50 procent. I když se hluk a znečištění ovzduší zmírnily, ne všichni jsou spokojeni. Někteří majitelé elektromobilů si totiž stěžují na nedostatek nabíjecích míst v ulicích a říkají, že současná politika upřednostňuje ty, kteří si mohou dovolit vlastní nabíjecí místo.
"Elektromobil by měl být skutečnou volbou pro každého... bez ohledu na to, zda bydlíte v budově s parkováním nebo bez parkování," řekla jedna z obyvatelek norské metropole.
Související články
Západ koupí ruské ropy od Turků financuje válečný stroj Moskvy, tvrdí zpráva
Západní firmy financují ruský válečný průmysl nákupem ruské ropy od tureckých překupníků. Využívají přitom skulinu v sankčním reži…
Ceny ropy po snížení úroků v USA rostou, Brent je nad 75 dolary za barel
Ceny ropy se dnes na světových trzích zvyšují, reagují tak na středeční výrazné snížení úrokových sazeb ve Spojených státech. Seve…
Zavírání německých fabrik může být vlastně dobrou zprávou
Vposledních měsících přicházejí ohledně kondice a vyhlídek německého průmyslu převážně neveselé zprávy. Zprávy o zavírání některýc…
S listom sa obrátili na Fica. Investor stojaci za baterkárňou reaguje: Všetko prebieha podľa zákona
Odporcovia podľa neho popierajú princípy schvaľovacích procesov. Firma GIB EnergyX Slovakia zareagovala na otvorený list, ktorý pr…
Odbory zopakovali požiadavku na zachovanie nemeckých závodov Volkswagenu
Odborový zväz IG Metall vo štvrtok opätovne vyzval na zachovanie všetkých závodov skupiny Volkswagen v Nemecku a na podpísanie nov…
Kalendář akcí
Webinář ERÚ: Sdílení elektřiny
Fotovoltaika v praxi
JESENNÁ KONFERENCIA SPNZ
ENERGETIKA KOLEM NÁS – AMBICE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE, DIGITALIZACE ENERGETIKY VS. BEZPEČNOST, VODÍK – BUDOUCNOST TEPLÁRENSTVÍ?
ENERGY-HUB je moderní nezávislá platforma pro průběžné sdílení zpravodajství a analytických článků z energetického sektoru. V rámci našeho portfolia nabízíme monitoring českého, slovenského i zahraničního tisku.