Speedway Factory dokončuje nový typ městského motocyklu s elektrickým pohonem
Divišovský výrobce motocyklů Speedway Factory (dříve Jawa Factory) a Vysoká škola Liberec dokončují nový typ městského motocyklu s elektrickým pohonem. Podle firmy půjde o jediný elektrický motocykl vyráběný v Česku disponující manuální převodovkou a komponenty z karbonu. Jeho maximální rychlost bude 130 kilometrů v hodině a dojezd až 75 kilometrů, uvedla dnes společnost v tiskové zprávě.
![Speedway Factory dokončuje nový typ městského motocyklu s elektrickým pohonem](https://energy-hub.cz/image/thumbnail/md/https://e-hub.cz/img/res/politika/5238-czech-republic-ga0e90a2ac-1920.jpg)
Prototyp nyní technická škola podrobí testování, které by mělo být v sérii asi sedmi kusů hotové na konci roku. Motocykl je vybaven akumulátorem, který je možné dobíjet pomocí běžné sítě v domácnostech, elektrickým motorem o výkonu 11 kW, pokročilým systémem kontroly trakce, systémem proti blokování kol a odpružení, které spolu s geometrií motocyklu jsou navrženy tak, aby vyhovovaly sportovní jízdě, avšak zároveň zajistily bezpečnost řidiči i při vysokých rychlostech. Cena nového elektromotocyklu bude podle výrobce mírně nad průměrnými tržními cenami.
"Jako každý takový velký projekt i tento v sobě nesl řadu rizik a problémů, kterým jsme museli čelit. Tím, že takový typ motocyklu nikde na světě nebyl a není, začínali jsme tzv. na zelené louce. Jedná se o nový typ elektromotocyklu, většina částí je z karbonu a vlastní nový typ elektromotoru ve středové části motocyklu," uvedl jednatel Speedway Factory Zdeněk Gróman.
Divišovský výrobce se svou více než šedesátiletou tradicí světově uznávaného výrobce speciálních plochodrážních motocyklů nyní produkuje i sportovní či závodní motocykly. Tradiční značku Jawa používá i výrobce motocyklů v Týnci nad Sázavou na Benešovsku vlastněný společností Jihostroj Velešín.
Zakladatelem Jawy byl motocyklový závodník Jaroslav Simandl, který v roce 1948 přestěhoval svou nástrojařskou dílnu z pohraničí do Divišova. Souběžně s plochodrážními motocykly se v Divišově vyráběly i motocykly pro motokros a silniční závody. V roce 1963 byl divišovský závod zařazen do koncernu Jawa Týnec nad Sázavou. Motocykly byly dále vyráběny pod značkou Jawa. Po listopadu 1989 vystoupil podnik z koncernu Jawa Týnec nad Sázavou a stal se samostatnou akciovou společností. V roce 1994 byl zprivatizován.
Související články
Švýcaři staví hydroplán na vodíkový pohon s doletem 600 km
Švýcarský startup JEKTA, který se zabývá využitím čisté energie v letectví, oznámil partnerství s americkým vývojářem pohonných je…
Prodávat ve špičce, elektromobil nabít ve dvě ráno. Solárníci míří na spotový trh, ušetří prý třetinu nákladů
Myslet si, že majitel fotovoltaické elektrárny zbohatne na prodeji přetoků do sítě, je podle něj hloupost. Kouzlo tkví v načasován…
Ekologické organizace poukazují na překračování emisního limitu v Počeradech
Ekologické organizace v čele s Hnutím DUHA poukazují na to, že uhelná elektrárna Počerady na Lounsku porušuje zákon. Podle nich př…
Vodík může pohánět i motocykly, Kawasaki už testuje prototyp
Značka Kawasaki veřejnosti poprvé představila svůj prototyp motocyklu využívajícího k pohonu spalování vodíku. Na trhu by se mohl…
ČEZ, a.s. podepsal úvěrovou smlouvu na 100 mil. EUR s CaixaBank
Dne 24.7.2024 uzavřel ČEZ, a.s. s CaixaBank, S.A. (Spółka Akcyjna) Oddział w Polsce pětiletý úvěr ve výši 100 mil. EUR navázaný na…
Kalendář akcí
H2 Fórum: Na vodíku záleží
ENERGETIKA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Konference energetika 2024: DEKARBONIZACE – MÉNĚ RISKU, VÍCE ZISKU!
Fotovoltaika v praxi
ENERGY-HUB je moderní nezávislá platforma pro průběžné sdílení zpravodajství a analytických článků z energetického sektoru. V rámci našeho portfolia nabízíme monitoring českého, slovenského i zahraničního tisku.