Nový model formule studentů ČVUT je čistě elektrický a umí jezdit i bez řidiče

Nový model studentské formule CTU.24, který společně vytvořili studenti Fakulty strojní i Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického (ČVUT), je čistě elektrický a umí jezdit i bez řidiče. Pro jeho vývoj se spojily bývalé týmy CTU Cartech a eForce FEE Prague Formula. Nový tým eForce Prague Formula dnes monopost, se kterým chce uspět v prestižní studentské soutěži Formula Student, představil v Mladé Boleslavi.

Nový model formule studentů ČVUT je čistě elektrický a umí jezdit i bez řidiče

Autonomní vůz bez řidiče i elektrický model už studenti ČVUT v minulosti vyvinuli. "Novinka je v tom, že jsme postavili kompletně nový monopost, žádný díl použitý loni nebyl použitý letos, s vývojem jsme začali úplně od začátku," řekl kapitán týmu Jan Cába. Protože je formule zcela nová, očekává, že mohou přijít různé komplikace, které bude tým průběžně řešit.

Ambicí týmu je zúčastnit se všech závodů a odjet hlavní disciplíny. "Doufáme, že se nám povede útočit na nejlepší příčky a potrápit nejlepší německé univerzity i ve statických disciplínách," řekl Cába. Konkurence je podle něj vysoká, zejména v Německu, kde letos soutěží 84 elektrických autonomních týmů, vzrůstá i popularita a prestiž soutěže. Větší tlak v soutěži byl důvodem, proč se letos dříve samostatné týmy spojily. Tým čítá 79 studentů z pěti univerzit.

Formule na závodech jezdí s pilotem i bez pilota. "Proto je pro nás velmi důležitá integrita a komplexita, abychom měli jednoduchou přepínatelnost na bezpilotní režim, někdy máme na přestavění jen deset minut," řekl Cába.

Letošní monopost má být podle technického vedoucího Filipa Kliera dobrým základem pro budoucí generace, které ho budou moci vylepšovat nebo měnit. Při vývoji se studenti zaměřili například na spolehlivost, ovladatelnost nebo co nejlepší umístění pilota. Monopost má v každém kole jeden elektromotor s výkonem 35 kilowattů, včetně pilota váží 280 kilogramů, součástí je mimo jiné 723 LED světel a 335 metrů vodičů. Nejnáročnější práci po technické stránce podle Kliera letos odvedla skupina aerodynamiky, vznikl totiž zcela nový aerodynamický balíček. "Tak aby vzduch obtékal vůz co nejefektivněji. Díky tomu má vůz při 90 kilometrech za hodinu přítlačnou sílu 282 kilogramů," řekl Klier. Vzduch pod autem zrychlují turbíny umístěné v podlaze monopostu.

Tým čekají v dalších týdnech závody v Rakousku, Německu, Česku a Itálii. Loňský model monopostu FS.15 s hybridním pohonem byl v historii týmu CTU CarTech nejúspěšnější. Prvenství studenti vybojovali na dvou závodech ze čtyř, a to v Nizozemsku a Rakousku.

Do konstrukční soutěže Formula Student pro studenty vysokých technických škol se každoročně zapojuje víc než 800 univerzitních týmů. Jejich úkolem je v jednom roce navrhnout, vyrobit a otestovat monopost na závodech. Hodnotí se nejen rychlost, ale i konstrukční návrh, plánování rozpočtů a zpracování marketingového plánu. Od roku 2010 se soutěže mohou zúčastnit i vozy s čistě elektrickým pohonem, kategorie autonomních formulí přibyla v roce 2016.

Související články

V Dukovanech skončila plánovaná odstávka třetího bloku, trvala 2,5 měsíce

V jaderné elektrárně Dukovany dnes skončila plánovaná odstávka třetího bloku kvůli výměně paliva. Energetici obnovili výrobu elekt…

V Hlušicích na Hradecku dnes bude referendum ke stavbě sluneční elektrárny

V Hlušicích na Hradecku dnes bude referendum ke stavbě sluneční elektrárny. Svůj hlas budou moci lidé odevzdat ve volební místnost…

Recycling Expo 2025 - Navštivte přední evropský veletrh inovací v oblasti udržitelného recyklace!

Ve dnech 16. až 18. září 2025 se v PTAK Warsaw Expo - největším veletržním centru ve střední Evropě - uskuteční druhý ročník velet…

Bez proudu bylo večer na 8000 míst hlavně ve středních a východních Čechách

Po silných bouřkách bylo dnes večer bez proudu asi 8000 domácností hlavně ve středních a východních Čechách, nejvíc na Rakovnicku,…

Po bouřích zůstává v ČR bez proudu 5000 domácností, hlavně na Moravě

Zhruba 5000 odběratelů bez proudu evidovali kolem poledne energetici po bouřkách, které ve středu a v noci na dnešek zasáhly část…

Kalendář akcí

NE•RS 2025

19. 06. 2025 09:00 - 17:00
Palác Autoklubu ČR
17. výroční mezinárodní konference o jaderné energii NE•RS 2025 „NA CESTĚ K ÚSPĚCHU ČESKÉHO JADERNÉHO PROGRAMU“ se bude pod záštitou Jana Skopečka, mí...

Jarná konferencia SPX

19. 06. 2025 - 20. 06. 2025
Štrbské pleso
Vážené dámy a páni, s radosťou Vás pozývame na Jarnú konferenciu SPX 2025, ktorá sa uskutoční v dňoch 19. – 20. júna 2025, po prvý raz v novej lokalit...

EnergoSecurity 2025

24. 06. 2025 08:30 - 12:30
Truhlárna, Praha – Karlín
Energetický sektor čelí nebývalému nárůstu kybernetických hrozeb i zásadním legislativním změnám. Nová evropská směrnice NIS 2 i připravovaný český zá...

Podzimní plynárenská konference

15. 10. 2025 - 16. 10. 2025
Hotel Palcát, Tábor
Podzimní plynárenská konference patří k nejvýznamnějším odborným setkáním v oblasti plynárenství a energetiky v Česku. V pořadí již 31. ročník opět na...

ENERGY-HUB je moderní nezávislá platforma pro průběžné sdílení zpravodajství a analytických článků z energetického sektoru. V rámci našeho portfolia nabízíme monitoring českého, slovenského i zahraničního tisku.

90131
Počet publikovaných novinek
2092
Počet publikovaných akcí
1184
Počet publikovaných článků
ENERGY-HUB využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování jakéhokoli obsahu či jeho části veřejnosti je bez předchozího souhlasu výslovně zakázáno.
Drtinova 557/10, 150 00 Praha 5, Česká republika