Nový model formule studentů ČVUT je čistě elektrický a umí jezdit i bez řidiče

Nový model studentské formule CTU.24, který společně vytvořili studenti Fakulty strojní i Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického (ČVUT), je čistě elektrický a umí jezdit i bez řidiče. Pro jeho vývoj se spojily bývalé týmy CTU Cartech a eForce FEE Prague Formula. Nový tým eForce Prague Formula dnes monopost, se kterým chce uspět v prestižní studentské soutěži Formula Student, představil v Mladé Boleslavi.

Nový model formule studentů ČVUT je čistě elektrický a umí jezdit i bez řidiče

Autonomní vůz bez řidiče i elektrický model už studenti ČVUT v minulosti vyvinuli. "Novinka je v tom, že jsme postavili kompletně nový monopost, žádný díl použitý loni nebyl použitý letos, s vývojem jsme začali úplně od začátku," řekl kapitán týmu Jan Cába. Protože je formule zcela nová, očekává, že mohou přijít různé komplikace, které bude tým průběžně řešit.

Ambicí týmu je zúčastnit se všech závodů a odjet hlavní disciplíny. "Doufáme, že se nám povede útočit na nejlepší příčky a potrápit nejlepší německé univerzity i ve statických disciplínách," řekl Cába. Konkurence je podle něj vysoká, zejména v Německu, kde letos soutěží 84 elektrických autonomních týmů, vzrůstá i popularita a prestiž soutěže. Větší tlak v soutěži byl důvodem, proč se letos dříve samostatné týmy spojily. Tým čítá 79 studentů z pěti univerzit.

Formule na závodech jezdí s pilotem i bez pilota. "Proto je pro nás velmi důležitá integrita a komplexita, abychom měli jednoduchou přepínatelnost na bezpilotní režim, někdy máme na přestavění jen deset minut," řekl Cába.

Letošní monopost má být podle technického vedoucího Filipa Kliera dobrým základem pro budoucí generace, které ho budou moci vylepšovat nebo měnit. Při vývoji se studenti zaměřili například na spolehlivost, ovladatelnost nebo co nejlepší umístění pilota. Monopost má v každém kole jeden elektromotor s výkonem 35 kilowattů, včetně pilota váží 280 kilogramů, součástí je mimo jiné 723 LED světel a 335 metrů vodičů. Nejnáročnější práci po technické stránce podle Kliera letos odvedla skupina aerodynamiky, vznikl totiž zcela nový aerodynamický balíček. "Tak aby vzduch obtékal vůz co nejefektivněji. Díky tomu má vůz při 90 kilometrech za hodinu přítlačnou sílu 282 kilogramů," řekl Klier. Vzduch pod autem zrychlují turbíny umístěné v podlaze monopostu.

Tým čekají v dalších týdnech závody v Rakousku, Německu, Česku a Itálii. Loňský model monopostu FS.15 s hybridním pohonem byl v historii týmu CTU CarTech nejúspěšnější. Prvenství studenti vybojovali na dvou závodech ze čtyř, a to v Nizozemsku a Rakousku.

Do konstrukční soutěže Formula Student pro studenty vysokých technických škol se každoročně zapojuje víc než 800 univerzitních týmů. Jejich úkolem je v jednom roce navrhnout, vyrobit a otestovat monopost na závodech. Hodnotí se nejen rychlost, ale i konstrukční návrh, plánování rozpočtů a zpracování marketingového plánu. Od roku 2010 se soutěže mohou zúčastnit i vozy s čistě elektrickým pohonem, kategorie autonomních formulí přibyla v roce 2016.

Související články

Čína znížila počet povolení pre nové uhoľné elektrárne o 80 percent. Peking je ich najväčším staviteľom

Čína, ktorá je najväčším staviteľom uhoľných elektrární na svete, v prvej polovici roka 2024 znížila počet povolení pre nové elekt…

Ministerka Saková rokovala v Číne o výstavbe najväčšej slovenskej baterkárne v Šuranoch

Ministerka hospodárstva Denisa Saková (Hlas-SD) v stredu pokračovala v pracovnej návšteve Číny. Vo východočínskej provincii An-chu…

Graf dňa: V horúcich augustových dňoch klimatizácie zdvihli spotrebu elektriny

Spúšťanie výroby po končiacich celozávodných dovolenkách v priemyselných podnikoch, vyššie nároky na chladiarenské a klimatizačné…

Tlak Tesly vyšel. Brusel navrhuje nižší cla na dovoz elektromobilů z Číny, kde vyrábí i Elon Musk

Když Evropská komise v červnu navrhla dodatečná cla na dovoz v Číně vyrobených elektrovozů, dotčené automobilky začaly ihned prote…

Výzkumníci z ČVUT a Německa objevili nový materiál z uhlíku. Může nahradit polovodiče

Existenci nového materiálu z uhlíku potvrdili vědci z Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze a německých institucí. Vyz…

Kalendář akcí

H2 Fórum: Na vodíku záleží

10. 09. 2024 12:00 - 11. 09. 2024 12:30
Karlovy Vary
V Karlových Varech se pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu ČR uskuteční 3. ročník největší konference zaměřené na podporu rozvoje vodíkového h...

ENERGETIKA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

09. 09. 2024 09:00 - 11. 09. 2024 17:00
Ostravice

Konference energetika 2024: DEKARBONIZACE – MÉNĚ RISKU, VÍCE ZISKU!

18. 09. 2024 09:00 - 19. 09. 2024 17:00
Brno, hotel Passage
Každoroční konference Energetika je unikátní otevřenou diskuzní platformou pro směřování energetiky. Na jednom místě propojuje energetické vize, techn...

Fotovoltaika v praxi

25. 09. 2024 09:00 - 26. 09. 2024 17:00
Praha i ONLINE
Konference o legislativních podmínkách, povolovacích procesech, financování, zkušenostech z praxe i nových trendech v oblasti obnovitelných zdrojů ene...

ENERGY-HUB je moderní nezávislá platforma pro průběžné sdílení zpravodajství a analytických článků z energetického sektoru. V rámci našeho portfolia nabízíme monitoring českého, slovenského i zahraničního tisku.

84294
Počet publikovaných novinek
2092
Počet publikovaných akcí
1090
Počet publikovaných článků
ENERGY-HUB využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování jakéhokoli obsahu či jeho části veřejnosti je bez předchozího souhlasu výslovně zakázáno.
Drtinova 557/10, 150 00 Praha 5, Česká republika