Nový model formule studentů ČVUT je čistě elektrický a umí jezdit i bez řidiče

Nový model studentské formule CTU.24, který společně vytvořili studenti Fakulty strojní i Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického (ČVUT), je čistě elektrický a umí jezdit i bez řidiče. Pro jeho vývoj se spojily bývalé týmy CTU Cartech a eForce FEE Prague Formula. Nový tým eForce Prague Formula dnes monopost, se kterým chce uspět v prestižní studentské soutěži Formula Student, představil v Mladé Boleslavi.

Nový model formule studentů ČVUT je čistě elektrický a umí jezdit i bez řidiče

Autonomní vůz bez řidiče i elektrický model už studenti ČVUT v minulosti vyvinuli. "Novinka je v tom, že jsme postavili kompletně nový monopost, žádný díl použitý loni nebyl použitý letos, s vývojem jsme začali úplně od začátku," řekl kapitán týmu Jan Cába. Protože je formule zcela nová, očekává, že mohou přijít různé komplikace, které bude tým průběžně řešit.

Ambicí týmu je zúčastnit se všech závodů a odjet hlavní disciplíny. "Doufáme, že se nám povede útočit na nejlepší příčky a potrápit nejlepší německé univerzity i ve statických disciplínách," řekl Cába. Konkurence je podle něj vysoká, zejména v Německu, kde letos soutěží 84 elektrických autonomních týmů, vzrůstá i popularita a prestiž soutěže. Větší tlak v soutěži byl důvodem, proč se letos dříve samostatné týmy spojily. Tým čítá 79 studentů z pěti univerzit.

Formule na závodech jezdí s pilotem i bez pilota. "Proto je pro nás velmi důležitá integrita a komplexita, abychom měli jednoduchou přepínatelnost na bezpilotní režim, někdy máme na přestavění jen deset minut," řekl Cába.

Letošní monopost má být podle technického vedoucího Filipa Kliera dobrým základem pro budoucí generace, které ho budou moci vylepšovat nebo měnit. Při vývoji se studenti zaměřili například na spolehlivost, ovladatelnost nebo co nejlepší umístění pilota. Monopost má v každém kole jeden elektromotor s výkonem 35 kilowattů, včetně pilota váží 280 kilogramů, součástí je mimo jiné 723 LED světel a 335 metrů vodičů. Nejnáročnější práci po technické stránce podle Kliera letos odvedla skupina aerodynamiky, vznikl totiž zcela nový aerodynamický balíček. "Tak aby vzduch obtékal vůz co nejefektivněji. Díky tomu má vůz při 90 kilometrech za hodinu přítlačnou sílu 282 kilogramů," řekl Klier. Vzduch pod autem zrychlují turbíny umístěné v podlaze monopostu.

Tým čekají v dalších týdnech závody v Rakousku, Německu, Česku a Itálii. Loňský model monopostu FS.15 s hybridním pohonem byl v historii týmu CTU CarTech nejúspěšnější. Prvenství studenti vybojovali na dvou závodech ze čtyř, a to v Nizozemsku a Rakousku.

Do konstrukční soutěže Formula Student pro studenty vysokých technických škol se každoročně zapojuje víc než 800 univerzitních týmů. Jejich úkolem je v jednom roce navrhnout, vyrobit a otestovat monopost na závodech. Hodnotí se nejen rychlost, ale i konstrukční návrh, plánování rozpočtů a zpracování marketingového plánu. Od roku 2010 se soutěže mohou zúčastnit i vozy s čistě elektrickým pohonem, kategorie autonomních formulí přibyla v roce 2016.

Související články

Slovensko sa stalo v Európe energetickým premiantom. No pre krajinu to má fatálne dôsledky

Keď sa v roku 2022 rozbiehala energetická kríza, vtedajší minister hospodárstva Richard Sulíkprišiel s ambicióznom návrhom. Ten ho…

Analytici: Urovnání sporu KHNP s Westinghouse odstraní pochybnosti o stavbě v ČR

Urovnání sporu mezi korejskou KHNP a americkým Westinghousem odstraní část velkých pochybností o realizaci nových jaderných bloků…

Dceřiná společnost Toyoty zaplatí v USA miliardy za klamání ohledně emisí

Výrobce nákladních automobilů a motorů Hino Motors, který je dceřinou společností japonského automobilového koncernu Toyota, se př…

Švédsky výrobca elektromobilov Polestar plánuje vyrábať autá priamo v Európe

Spoločnosť Polestar, švédsky výrobca elektrických vozidiel, v ktorom má väčšinový podiel čínska Geely Group, sa chystá po prvýkrát…

Elektrárna Tisová dokončila opravu největší ze svých turbín

Elektrárna Tisová, která patří společnosti Sokolovská uhelná, dokončila generální opravu turbíny TG6. Už 60 let sloužící turbína p…

Kalendář akcí

Energetický management pro města a obce

21. 01. 2025 - 22. 01. 2025
Praha, hotel Artemis a online
Tradiční konference určená pro energetické manažery a vedení měst a obcí obcí a všechny další, kteří se zabývají komunální energetikou.

Očekávaný vývoj odvětví energetiky v ČR a ve světě – 20. ročník

26. 02. 2025 08:30 - 16:00
hotel Quality Hotel Brno Exhibition Centre
Cílem konference je vzájemná výměna názorů a zkušeností představitelů odvětví energetiky a průmyslu nad očekávanými trendy vývoje energetického průmys...

AMPER 2025

18. 03. 2025 - 20. 03. 2025
Brněnské výstaviště
Rádi bychom vás pozvali na AMPER 2025, nejvýznamnější mezinárodní veletrh zaměřený na elektrotechniku, elektroniku, energetiku, automatizaci, komunika...

Hydrogen days 2025

19. 03. 2025 09:00 - 21. 03. 2025 17:00
Praha
Experti z celého světa, kteří se zabývají vodíkovými technologiemi, a to od základního výzkumu a tvorbu praktických vodíkových aplikací, přes výrobu,...

ENERGY-HUB je moderní nezávislá platforma pro průběžné sdílení zpravodajství a analytických článků z energetického sektoru. V rámci našeho portfolia nabízíme monitoring českého, slovenského i zahraničního tisku.

86961
Počet publikovaných novinek
2092
Počet publikovaných akcí
1159
Počet publikovaných článků
ENERGY-HUB využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování jakéhokoli obsahu či jeho části veřejnosti je bez předchozího souhlasu výslovně zakázáno.
Drtinova 557/10, 150 00 Praha 5, Česká republika