Nový model formule studentů ČVUT je čistě elektrický a umí jezdit i bez řidiče

Nový model studentské formule CTU.24, který společně vytvořili studenti Fakulty strojní i Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického (ČVUT), je čistě elektrický a umí jezdit i bez řidiče. Pro jeho vývoj se spojily bývalé týmy CTU Cartech a eForce FEE Prague Formula. Nový tým eForce Prague Formula dnes monopost, se kterým chce uspět v prestižní studentské soutěži Formula Student, představil v Mladé Boleslavi.

Nový model formule studentů ČVUT je čistě elektrický a umí jezdit i bez řidiče

Autonomní vůz bez řidiče i elektrický model už studenti ČVUT v minulosti vyvinuli. "Novinka je v tom, že jsme postavili kompletně nový monopost, žádný díl použitý loni nebyl použitý letos, s vývojem jsme začali úplně od začátku," řekl kapitán týmu Jan Cába. Protože je formule zcela nová, očekává, že mohou přijít různé komplikace, které bude tým průběžně řešit.

Ambicí týmu je zúčastnit se všech závodů a odjet hlavní disciplíny. "Doufáme, že se nám povede útočit na nejlepší příčky a potrápit nejlepší německé univerzity i ve statických disciplínách," řekl Cába. Konkurence je podle něj vysoká, zejména v Německu, kde letos soutěží 84 elektrických autonomních týmů, vzrůstá i popularita a prestiž soutěže. Větší tlak v soutěži byl důvodem, proč se letos dříve samostatné týmy spojily. Tým čítá 79 studentů z pěti univerzit.

Formule na závodech jezdí s pilotem i bez pilota. "Proto je pro nás velmi důležitá integrita a komplexita, abychom měli jednoduchou přepínatelnost na bezpilotní režim, někdy máme na přestavění jen deset minut," řekl Cába.

Letošní monopost má být podle technického vedoucího Filipa Kliera dobrým základem pro budoucí generace, které ho budou moci vylepšovat nebo měnit. Při vývoji se studenti zaměřili například na spolehlivost, ovladatelnost nebo co nejlepší umístění pilota. Monopost má v každém kole jeden elektromotor s výkonem 35 kilowattů, včetně pilota váží 280 kilogramů, součástí je mimo jiné 723 LED světel a 335 metrů vodičů. Nejnáročnější práci po technické stránce podle Kliera letos odvedla skupina aerodynamiky, vznikl totiž zcela nový aerodynamický balíček. "Tak aby vzduch obtékal vůz co nejefektivněji. Díky tomu má vůz při 90 kilometrech za hodinu přítlačnou sílu 282 kilogramů," řekl Klier. Vzduch pod autem zrychlují turbíny umístěné v podlaze monopostu.

Tým čekají v dalších týdnech závody v Rakousku, Německu, Česku a Itálii. Loňský model monopostu FS.15 s hybridním pohonem byl v historii týmu CTU CarTech nejúspěšnější. Prvenství studenti vybojovali na dvou závodech ze čtyř, a to v Nizozemsku a Rakousku.

Do konstrukční soutěže Formula Student pro studenty vysokých technických škol se každoročně zapojuje víc než 800 univerzitních týmů. Jejich úkolem je v jednom roce navrhnout, vyrobit a otestovat monopost na závodech. Hodnotí se nejen rychlost, ale i konstrukční návrh, plánování rozpočtů a zpracování marketingového plánu. Od roku 2010 se soutěže mohou zúčastnit i vozy s čistě elektrickým pohonem, kategorie autonomních formulí přibyla v roce 2016.

Související články

Najväčší prepad za vyše štyri roky. Očakávaná výroba áut na Slovensku zažíva extrémny útlm

Automobilový priemysel v Európe čelí náročnému obdobiu. Potvrdením toho sú aj tohtotýždňové správy, že jeden z najväčších automobi…

Práce vědců ZČU výrazně zlevní využití vodíkových technologií k výrobě energie

Výzkumníci z Fakulty aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni (ZČU) přišli s novinkou, která může v budoucnu výrazně zlevni…

Brand: Elektroautá budú čoraz lacnejšie, vojna s Čínou sa však cez clá vyhrať nedá

Elektromobilita je niečo, čo automobilový priemysel už berie ako samozrejmosť, na trhu sa postupne objavuje čoraz viac nových mode…

Provoz dobíjecích stanic v Česku dál stoupá, meziročně o desítky procent

Provoz tuzemských veřejných dobíjecích stanic letos dál roste. Provozovatelé největších sítí po třech čtvrtletích roku hlásí navýš…

VW v depresi. Provozní zisk se propadl skoro o polovinu a začíná jednání s odbory, které hrozí stávkami

Provozní zisk německé automobilky Volkswagen ve třetím čtvrtletí meziročně klesl o 42 procent. Společnost vykázala zisk před úroky…

Kalendář akcí

PRO-ENERGY CON 2024

07. 11. 2024 10:00 - 08. 11. 2024 12:00
Hotel Amande, Hustopeče, ČR
Odborná konference PRO-ENERGY CON pořádaná již od roku 2011, je již tradičním setkáním zástupců a předních odborníků všech energetických odvětví. Konf...

Životní prostředí - prostředí pro život 2024

07. 11. 2024 09:00 - 08. 11. 2024 17:00
Ballingův sál Národní technické knihovny, Praha
Konference poskytne prostor pro setkání odborné i laické veřejnosti, kterou spojuje zájem o životní prostředí ve všech jeho složkách, a umožní tak šir...

Konference Biomasa, Bioplyn a Energetika 2024

12. 11. 2024 08:00 - 13. 11. 2024 17:00
LH Hotel Dvořák Tábor Congress & Wellness, Hradební 3037, 390 01 Tábor 1
Jako každý rok pro Vás připravujeme tradiční podzimní konferenci Biomasa, bioplyn a energetika.

Europe Nuclear Energy & SMR Conference (ENES 2024)

13. 11. 2024 08:00 - 14. 11. 2024 17:00
Praha
Mezinárodní konference  Europe Nuclear Energy & SMR Conference 2024 se bude konat 13.-14. listopadu 2024 v Praze v České republice a jejím tématem bud...

ENERGY-HUB je moderní nezávislá platforma pro průběžné sdílení zpravodajství a analytických článků z energetického sektoru. V rámci našeho portfolia nabízíme monitoring českého, slovenského i zahraničního tisku.

85409
Počet publikovaných novinek
2092
Počet publikovaných akcí
1122
Počet publikovaných článků
ENERGY-HUB využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování jakéhokoli obsahu či jeho části veřejnosti je bez předchozího souhlasu výslovně zakázáno.
Drtinova 557/10, 150 00 Praha 5, Česká republika