Postoj českých samospráv a úřadů ke stavbě spalovny u Sudoměřic je zamítavý
Postoj českých samospráv a úřadů ke stavbě spalovny odpadu u slovenské Skalice prakticky u hranice s Českem je stále silně negativní a zamítavý. Nejostřeji se proti výstavbě staví dotčené obce na Hodonínsku, tedy Hodonín, Strážnice, Rohatec, Petrov a nejbližší Sudoměřice. Stejně jako úřady upozorňují na řadu chybných a chybějících údajů v předložené dokumentaci, vyplývá z dokumentů na Informačním portálu EIA.
Koncem tohoto týdne se měly uskutečnit v Bratislavě na ministerstvu životního prostředí mezistátní konzultace, ale Slováci je z organizačních důvodů zrušili a náhradní termín budou úřady hledat až v příštím roce.
Spalovnu chce postavit slovenská investorská společnost GGES podnikatele Ivana Kmotríka na poli mezi železniční tratí spojující Sudoměřice se Skalicí a Zlatnickým potokem. Proti stavbě se postavily nejen obce na české straně, ale i část obyvatel Skalice a také vedení Trnavského kraje. Politici také upozorňují na nelogičnost, která spočívá v tom, že investor nepočítá s tím, že by se do spalovny vozil odpad z Česka, čímž by bylo její umístění excentrické od zdrojů odpadů.
Od českých samospráv a úřadů zaznívá řada výtek, s nimiž se bude muset investor vypořádat. Podle nich jsou dosud nedostatečně vyhodnocené negativní vlivy na zdraví obyvatel za hranicemi Slovenska, a to s ohledem na kvalitu ovzduší, hluk a zápach. Podle Hodonína půjde 45 procent emisí na českou stranu. Samosprávy a úředníci upozorňují na to, že řada studií je zpracovaná nedostatečně. Jde například o posouzení hydrogeologického režimu, rozptylová studie podle nich pracuje se značnou mírou nejistoty a odhady, chybí vyhodnocení vlivů na chráněná území. Studie také neřeší ohrožení kvality půdy vlivem spadu znečišťujících látek.
Dokumentace také není dostatečná v tom, jak popisuje nakládání s odpadními vodami. Také struktura odpadů na vstupu neodpovídá podle úředníků t tomuto typu zařízení, protože převažují průmyslové a biologicky rozložitelné odpady, které by měly být materiálově využité.
Příhraniční oblasti na Hodonínsku se také posledních více než deset let intenzivně rozvíjejí ve prospěch cestovního ruchu, který souvisí primárně s Baťovým kanálem a který nabízí pro stovky místních pracovní příležitosti. V souvislosti se stavbou spalovny se místní obávají negativních dopadů na turistický ruch.
Súvisiace články
Na budovaném ZEVO Komořany se aktuálně instalují speciální armatury
V rámci spolupráce s dodavateli turbíny a přidružených technologií zahájila společnost VALVEA ve druhé polovině roku 2025 dodávky…
Jihomoravský kraj založil poradní orgán, který pomůže s klimatickými opatřeními
Stanovení rolí jednotlivých aktérů nebo prioritám prvního cyklu se věnovalo dnešní první zasedání Rady pro klima, nového poradního…
Vodárny Česká Třebová zvýší od ledna ceny vodného a stočného o tři procenta
Vodárenská společnost Česká Třebová zvýší od ledna ceny vodného a stočného zhruba o tři procenta. Zdražení odráží především vyšší…
Nové emisní povolenky se odkládají. Evropa se předběžně shodla na snížení emisí o 90 procent
Na úpravě unijních klimatických pravidel se v úterý pozdě večer dohodli zástupci Evropského parlamentu s předsednictvím Rady Evrop…
Ta naše povolenka česká. ETS2 není nic nového a není to ani „bruselský diktát“
Hrozba zdražení benzinu a nafty zhruba o tři koruny v situaci, kdy se jejich cena za poslední tři roky pohybovala (u nafty, která…
Kalendár akcií
INFOTHERMA 2026
Energetický management pro města a obce
POWER SHIFT
European Sustainable Energy Week 2026
ENERGY-HUB je moderná nezávislá platforma pre priebežné zdieľanie spravodajstva a analytických článkov z energetického sektora. V rámci nášho portfólia ponúkame monitoring českej, slovenskej aj zahraničnej tlače.