Ve Žďáru nad Sázavou začal dopravce Zdar v MHD testovat první dva elektrobusy
Ve Žďáru nad Sázavou začal dopravce Zdar v městské hromadné dopravě testovat první dva elektrobusy. Pořídil dva starší vozy s menším počtem míst pro cestující, které v ulicích nahradí jeden dieselový autobus. Novinářům to dnes v sídle firmy řekl generální ředitel Richard Latislav. Elektrobusy zatím na Vysočině jezdí jen v Třebíči, od ledna jich tam nový provozovatel MHD nasadil deset.

Ve dvacetitisícovém Žďáru nad Sázavou zatím dopravce zajišťoval MHD šesti dieselovými autobusy. "Sledujeme trend elektromobility, který postupně do dopravy proniká," řekl starosta Martin Mrkos (STAN, za Žďár-živé město) k testování elektrobusů. Uvedl, že radnice má čtyři elektroauta. Starosta také řekl, že se formuje nařízení, podle něhož by asi od roku 2030 měla být hromadná doprava zajišťovaná z části bezemisními nebo nízkoemisními vozy. Elektrobusy mají tichý chod a emise nevypouštějí.
Firma koupila elektrobusy výrobce SOR, které šest let sloužily v Uherském Hradišti. Denně by měly ujet až 120 kilometrů, zatímco dieselový autobus najezdí i 250 kilometrů. Jeden elektrobus tak bude ve Žďáru nad Sázavou jezdit dopoledne a druhý odpoledne. Přes noc se budou dobíjet v garáži šest až osm hodin tzv. pomalým nabíjením, které je šetrnější k bateriím.
"Technologie se posouvá, dneska nové elektrobusy už jsou schopné ujet 200 až 300 kilometrů," řekl Latislav. Zásadní nevýhodu vidí ve vyšší pořizovací ceně. Nový městský autobus na naftu stojí pět až šest milionů korun, elektrobus dvojnásobek. "Provozní náklady také nejsou úplně zanedbatelné, jsou o něco vyšší než u dieselových autobusů. Proto jsme se rozhodli pro ten test, abychom si to vyzkoušeli v reálu," řekl. Půjde i o dopad drsnějšího počasí Žďárských vrchů na výdrž baterií.
Autobusy ve žďárské MHD najedou za rok dohromady 300.000 kilometrů. Menší elektrobusy budou sloužit na méně vytížených linkách a v místech, kde obtížně projíždějí větší vozy. Baterie by měly vydržet asi osm let, pak se dají vyměnit za nové.
V Třebíči začalo sloužit deset autobusů na elektřinu spolu s letošním nástupem nového provozovatele MHD, jímž je BORS Břeclav. Nasadil tam 25 nových autobusů, z toho deset elektrobusů a 15 na dieselový pohon, řekla mluvčí města Irini Martakidisová.
Zdar , a.s.,zaměstnává 500 lidí. Provozuje 150 autobusů, 80 nákladních vozidel a další služby související s dopravou.
Související články
Dnešní výpadek proudu postihl milion odběrných míst, způsobil ho spadlý kabel
Velkou část Česka dnes na několik hodin postihl masivní výpadek elektrického proudu, který způsobila technická závada na kabelu. B…
Všechny železniční tratě v ČR jsou po výpadku proudu už průjezdné
Provoz na železnici v Česku je už po masivním výpadku proudu obnoven na všech tratích. Po 17:00 se podařilo zprůjezdnit i poslední…
Analytici: Nové klimatické cíle EU mohou zdražit vytápění i dopravu
Nové klimatické cíle, které navrhuje Evropská komise, zdraží v případě schválení topení i dopravu. Nejvýrazněji se projeví na cená…
Elektroauta netáhnou. Nošovické automobilce Hyundai klesl zisk víc než o pětinu
Automobilce Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku loni klesl čistý zisk o 3,13 miliardy na 10,74 miliardy korun. Pokles předst…
Klimatické cíle EK zasáhnou hlavně domácnosti, teplárny se jim přizpůsobí lépe
Nové klimatické cíle, které navrhuje Evropská komise, mohou být velkým problémem zejména pro domácnosti, které mají kotel na fosil…
Kalendář akcí
Konference Energetika 2025: Jak udělat energetiku konkurenceschopnou?
Podzimní plynárenská konference
Dny kogenerace 2025
PRO-ENERGY CON 2025
ENERGY-HUB je moderní nezávislá platforma pro průběžné sdílení zpravodajství a analytických článků z energetického sektoru. V rámci našeho portfolia nabízíme monitoring českého, slovenského i zahraničního tisku.