Ve Žďáru nad Sázavou začal dopravce Zdar v MHD testovat první dva elektrobusy
Ve Žďáru nad Sázavou začal dopravce Zdar v městské hromadné dopravě testovat první dva elektrobusy. Pořídil dva starší vozy s menším počtem míst pro cestující, které v ulicích nahradí jeden dieselový autobus. Novinářům to dnes v sídle firmy řekl generální ředitel Richard Latislav. Elektrobusy zatím na Vysočině jezdí jen v Třebíči, od ledna jich tam nový provozovatel MHD nasadil deset.
Ve dvacetitisícovém Žďáru nad Sázavou zatím dopravce zajišťoval MHD šesti dieselovými autobusy. "Sledujeme trend elektromobility, který postupně do dopravy proniká," řekl starosta Martin Mrkos (STAN, za Žďár-živé město) k testování elektrobusů. Uvedl, že radnice má čtyři elektroauta. Starosta také řekl, že se formuje nařízení, podle něhož by asi od roku 2030 měla být hromadná doprava zajišťovaná z části bezemisními nebo nízkoemisními vozy. Elektrobusy mají tichý chod a emise nevypouštějí.
Firma koupila elektrobusy výrobce SOR, které šest let sloužily v Uherském Hradišti. Denně by měly ujet až 120 kilometrů, zatímco dieselový autobus najezdí i 250 kilometrů. Jeden elektrobus tak bude ve Žďáru nad Sázavou jezdit dopoledne a druhý odpoledne. Přes noc se budou dobíjet v garáži šest až osm hodin tzv. pomalým nabíjením, které je šetrnější k bateriím.
"Technologie se posouvá, dneska nové elektrobusy už jsou schopné ujet 200 až 300 kilometrů," řekl Latislav. Zásadní nevýhodu vidí ve vyšší pořizovací ceně. Nový městský autobus na naftu stojí pět až šest milionů korun, elektrobus dvojnásobek. "Provozní náklady také nejsou úplně zanedbatelné, jsou o něco vyšší než u dieselových autobusů. Proto jsme se rozhodli pro ten test, abychom si to vyzkoušeli v reálu," řekl. Půjde i o dopad drsnějšího počasí Žďárských vrchů na výdrž baterií.
Autobusy ve žďárské MHD najedou za rok dohromady 300.000 kilometrů. Menší elektrobusy budou sloužit na méně vytížených linkách a v místech, kde obtížně projíždějí větší vozy. Baterie by měly vydržet asi osm let, pak se dají vyměnit za nové.
V Třebíči začalo sloužit deset autobusů na elektřinu spolu s letošním nástupem nového provozovatele MHD, jímž je BORS Břeclav. Nasadil tam 25 nových autobusů, z toho deset elektrobusů a 15 na dieselový pohon, řekla mluvčí města Irini Martakidisová.
Zdar , a.s.,zaměstnává 500 lidí. Provozuje 150 autobusů, 80 nákladních vozidel a další služby související s dopravou.
Související články
Chce vybudovat obří „elektrostát“. Vyhlásil válku fosilním palivům
Propojení energetických sítí je jediným řešením budoucnosti, uvedl evropský komisař pro energetiku Dan Jørgensen. Prosazuje rychlé…
Konec průjezdu aut centrem. Jak chce Hřibův nástupce zabránit kolapsu dopravy?
Jde o klíčový post pro pražskou dopravu. Teď ho čeká změna. Náměstkem pražského primátora se má po Zdeňku Hřibovi stát pirátský za…
V Jihoafrické republice začíná summit zemí G20, řešit se bude klima i Ukrajina
V jihoafrickém Johannesburgu dnes začíná dvoudenní summit velkých světových ekonomik G20, který se vůbec poprvé koná na africkém k…
Klimatický summit COP30 zatiaľ bez dohody. Štáty sa nevedia dohodnúť na odstrihnutí sa od fosílnych palív
Rokovania klimatickej konferencie OSN (COP30) v brazílskom amazonskom meste Belém pokračujú aj po plánovanom termíne jej ukončenia…
Zelenému Norsku stále tluče černé srdce. Severská země těží z války, ale štítí se původu svého bohatství
Norsko vybudovalo své bohatství na ropě a plynu, které těží z hlubin Severního moře už od konce 60. let, a vytvořilo tím jeden z n…
Kalendář akcí
Záväzky a priority z COP30 – čo znamenajú výsledky amazonského summitu pre klimatickú politiku EÚ?
Síť pro budoucnost: Dobíjecí infrastruktura pro elektroauta v ČR
Kompas pro Česko
Obchodování s emisními povolenkami - EU ETS I a II
ENERGY-HUB je moderní nezávislá platforma pro průběžné sdílení zpravodajství a analytických článků z energetického sektoru. V rámci našeho portfolia nabízíme monitoring českého, slovenského i zahraničního tisku.