Ve Žďáru nad Sázavou začal dopravce Zdar v MHD testovat první dva elektrobusy

Ve Žďáru nad Sázavou začal dopravce Zdar v městské hromadné dopravě testovat první dva elektrobusy. Pořídil dva starší vozy s menším počtem míst pro cestující, které v ulicích nahradí jeden dieselový autobus. Novinářům to dnes v sídle firmy řekl generální ředitel Richard Latislav. Elektrobusy zatím na Vysočině jezdí jen v Třebíči, od ledna jich tam nový provozovatel MHD nasadil deset.

Ve Žďáru nad Sázavou začal dopravce Zdar v MHD testovat první dva elektrobusy

Ve dvacetitisícovém Žďáru nad Sázavou zatím dopravce zajišťoval MHD šesti dieselovými autobusy. "Sledujeme trend elektromobility, který postupně do dopravy proniká," řekl starosta Martin Mrkos (STAN, za Žďár-živé město) k testování elektrobusů. Uvedl, že radnice má čtyři elektroauta. Starosta také řekl, že se formuje nařízení, podle něhož by asi od roku 2030 měla být hromadná doprava zajišťovaná z části bezemisními nebo nízkoemisními vozy. Elektrobusy mají tichý chod a emise nevypouštějí.

Firma koupila elektrobusy výrobce SOR, které šest let sloužily v Uherském Hradišti. Denně by měly ujet až 120 kilometrů, zatímco dieselový autobus najezdí i 250 kilometrů. Jeden elektrobus tak bude ve Žďáru nad Sázavou jezdit dopoledne a druhý odpoledne. Přes noc se budou dobíjet v garáži šest až osm hodin tzv. pomalým nabíjením, které je šetrnější k bateriím.

"Technologie se posouvá, dneska nové elektrobusy už jsou schopné ujet 200 až 300 kilometrů," řekl Latislav. Zásadní nevýhodu vidí ve vyšší pořizovací ceně. Nový městský autobus na naftu stojí pět až šest milionů korun, elektrobus dvojnásobek. "Provozní náklady také nejsou úplně zanedbatelné, jsou o něco vyšší než u dieselových autobusů. Proto jsme se rozhodli pro ten test, abychom si to vyzkoušeli v reálu," řekl. Půjde i o dopad drsnějšího počasí Žďárských vrchů na výdrž baterií.

Autobusy ve žďárské MHD najedou za rok dohromady 300.000 kilometrů. Menší elektrobusy budou sloužit na méně vytížených linkách a v místech, kde obtížně projíždějí větší vozy. Baterie by měly vydržet asi osm let, pak se dají vyměnit za nové.

V Třebíči začalo sloužit deset autobusů na elektřinu spolu s letošním nástupem nového provozovatele MHD, jímž je BORS Břeclav. Nasadil tam 25 nových autobusů, z toho deset elektrobusů a 15 na dieselový pohon, řekla mluvčí města Irini Martakidisová.

Zdar , a.s.,zaměstnává 500 lidí. Provozuje 150 autobusů, 80 nákladních vozidel a další služby související s dopravou.

Související články

Chce vybudovat obří „elektrostát“. Vyhlásil válku fosilním palivům

Propojení energetických sítí je jediným řešením budoucnosti, uvedl evropský komisař pro energetiku Dan Jørgensen. Prosazuje rychlé…

Konec průjezdu aut centrem. Jak chce Hřibův nástupce zabránit kolapsu dopravy?

Jde o klíčový post pro pražskou dopravu. Teď ho čeká změna. Náměstkem pražského primátora se má po Zdeňku Hřibovi stát pirátský za…

V Jihoafrické republice začíná summit zemí G20, řešit se bude klima i Ukrajina

V jihoafrickém Johannesburgu dnes začíná dvoudenní summit velkých světových ekonomik G20, který se vůbec poprvé koná na africkém k…

Klimatický summit COP30 zatiaľ bez dohody. Štáty sa nevedia dohodnúť na odstrihnutí sa od fosílnych palív

Rokovania klimatickej konferencie OSN (COP30) v brazílskom amazonskom meste Belém pokračujú aj po plánovanom termíne jej ukončenia…

Zelenému Norsku stále tluče černé srdce. Severská země těží z války, ale štítí se původu svého bohatství

Norsko vybudovalo své bohatství na ropě a plynu, které těží z hlubin Severního moře už od konce 60. let, a vytvořilo tím jeden z n…

Kalendář akcí

Záväzky a priority z COP30 – čo znamenajú výsledky amazonského summitu pre klimatickú politiku EÚ?

25. 11. 2025 09:00 - 12:00
Online
Občianske združenie EuroPolicy a portál EURACTIV Slovensko, v spolupráci s pražskou kanceláriou Heinrich-Böll-Stiftung, Vás pozývajú na online diskusi...

Síť pro budoucnost: Dobíjecí infrastruktura pro elektroauta v ČR

27. 11. 2025 09:00 - 11:30
OREA Hotel Angelo, Praha 5 - Smíchov
V České republice mají řidiči elektromobilů momentálně k dispozici více než 5,6 tisíce veřejných dobíjecích bodů. Na každý z nich připadá zhruba 5 ele...

Kompas pro Česko

02. 12. 2025
Nová Spirála, Praha
Top byznysový summit HN o ekonomické bezpečnosti, odolnosti a udržitelnosti. Evropa a Česko potřebují nalézt novou rovnováhu mezi konkurenceschopností...

Obchodování s emisními povolenkami - EU ETS I a II

03. 12. 2025 09:00 - 17:00
Praha, hotel Olympik a online

ENERGY-HUB je moderní nezávislá platforma pro průběžné sdílení zpravodajství a analytických článků z energetického sektoru. V rámci našeho portfolia nabízíme monitoring českého, slovenského i zahraničního tisku.

92596
Počet publikovaných novinek
2092
Počet publikovaných akcí
1237
Počet publikovaných článků
ENERGY-HUB využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování jakéhokoli obsahu či jeho části veřejnosti je bez předchozího souhlasu výslovně zakázáno.
Drtinova 557/10, 150 00 Praha 5, Česká republika